Pentru copiii noştri, şcoala este a doua casă. Şcoala este locul în care elevii îşi petrec jumătate din fiecare zi lucrătoare şi aproape opt luni dintr-un an. Şcoala trebuie, în primul rând, să-i atragă pe elevi, prin dotări, săli luminoase, băncuţe curate şi dascăli care să-i facă să iubească avantajele cunoaşterii. Este suficient că părinţii lor au învăţat în săli de clasă cu pereţii scorojiţi, cu băncuţele învechite sau spaţiile sanitare insalubre. Copiii noştri trebuie să aibe în şcoală condiţii cel puţin egale cu cele de acasă! Pentru aceasta, este necesar demararea, încă din vara anului 2016 unui proiect pilot, prin care un număr de zece şcoli din municipiu să fie reabilitate din temelii, nu doar superficial, inclusiv prin înlocuirea mobilierului, a uşilor, a ferestrelor şi prin dotarea reală a laboratoarelor. Locurile de joacă trebuie reconstruite, iar anexele şcolilor nu trebuie să mai reprezinte pericole la siguranţa şi sănătatea copiilor. În cele zece şcoli ar putea fi implementat şi programul after school pentru elevii claselor I-IV, prin care micuţii să poată mânca sănătos o masă caldă şi să-şi facă temele sub supravegherea unui cadru didactic. Dacă părinţii vor aprecia acest proiect, se poate extinde şi la celelalte şcoli din municipiu. De asemenea, terenul de sport nu trebuie să mai arate ca o pajişte, iar sâmbăta şi duminica elevii să fie bineveniţi să facă sport. Trebuie desființat lacătul de pe porţile infrastructurii sportive dedicate copiilor. Pentru a încuraja performanţa, primăria are obligația să demareze şi un set de stimulente pentru şcolile din municipiu, sub forma burselor: bursa premiantului – acordată anual elevului de nota zece din fiecare şcoală; premiul pentru prezenţă – acordat anual elevului care nu a înregistrat nici o absenţă în catalog; premiul dascălului – acordat pentru cele mai bune performanţe semestriale ale clasei sale.
De ani buni de zile spaţiile verzi de lângă casa ta au dispărut metru cu metru. Cu toate acestea, nici locuri de parcare noi nu au apărut şi nici spaţii de joacă noi pentru copii nu s-au construit. Constanţa verde pe care am primit-o de la părinţii noştri, arată astăzi în gri şi negru, dominată de asfalt, praf şi mizerie. Uniunea Europeană alocă sume consistente, 1386 milioane euro prin Axa Prioritară 4 – dezvoltare urbană durabilă pentru revitalizarea zonelor urbane cum ar fi: zone verzi de mici dimensiuni, scuaruri, părculețe, etc. De aceea, ai nevoie de spaţiile verzi la scara blocului tău, iar în fiecare spaţiu dintre clădiri vom amenaja locuri de joacă pentru copii, spaţii de recreere pentru pensionari şi parcări inteligente. Primăria municipiului trebuie să înfiinţeze propriile sere pentru arbuşti şi flori şi propriul atelier pentru mobilierul public. Nu trebuie ca proiectele primăriei să se bazeze pe flori cumpărate la preţuri exorbitante care se ofilesc a doua zi după plantare sau pe băncuţe mai scumpe decât o garsonieră în centru! Toți vrem să dăm locuri de muncă constănţenilor, iar pentru refacerea şi îngrijirea spaţiilor toţi cei care primesc sprijin financiar de la municipalitate vor trebui să contribuie cu munca lor la refacerea plămânului verde al oraşului. Eu vreau ca atunci când vei ieşi din scara blocului tău să simţi că intri într-o grădină şi nu într-un ghetou!
E posibil? Da! E posibil! Cum? Printr-un bun management și prin accesarea fondurilor europene ( Axa Prioritară 4 – măsuri pentru transport urban, căi de rulare, achiziție de mijloace de transport ecologice). Deja mai multe oraşe din Europa au un sistem de transport public de călători gratuit, iar avantajele acestui sistem sunt uriaşe. Din păcate, astăzi, în Constanţa, primăria nu este capabilă să asigure nici măcar finanţarea abonamentelor reduse pentru studenţi sau pensionari, iar multe dintre autobuze au depăşit vârsta de casare. Se pot elimina problemele studenţilor şi pensionarilor care, an de an aşteaptă de la primărie aprobări pentru reduceri tarifare. Fiecare cetăţean trebuie stimulat, că este constănţean sau turist, că este român sau străin, să lase maşina în parcare şi să meargă gratuit cu mijloacele de transport în comun. Este un proiect îndrăzneţ, destul de costisitor, dar realizabil 100%, cu beneficii atât asupra locurilor de parcare din centrul oraşului, asupra traficului infernal din Constanţa şi asupra sănătăţii cetăţenilor, care vor putea în sfârşit simţi mirosul brizei mării şi nu doar pe cel al noxelor de eşapament. Proiectul este complex şi ar avea resursele bugetare asigurate într-un cadru financiar multianual de patru ani. Astfel, etapele implementării unui astfel de proiect vor fi următoarele:
- redesenarea liniilor de transport în comun, prin includerea tuturor cartierelor noi din municipiu, pentru a asigura toate conexiunile posibile, astfel încât să poţi ajunge de oriunde în orice colţ al oraşului, doar cu ajutorul transportului public;
- demararea înnoirii parcului auto de autobuze, atât din resurse propri, ale primăriei, dar şi din resurse europene nerambursabile;
- refacerea tuturor refugiilor şi staţiilor de transport public cu ajutorul fondurilor europene;
- realizarea managementului inteligent al traficului, astfel încât timpul de aşteptare în staţie sau între conexiuni să nu depăşească 10 minute;
- realizarea unei linii rapide de metrou uşor care să traverseze Constanţa, cu finanţare exclusiv europeană (aeroport Mihail Kogălniceanu – gara CFR);
- transportul maxi-taxi se va opri la marginea municipiului, în parcări şi staţii special amenajate, de unde fiecare cetăţean, care nu locuieşte în oraş, poate utiliza gratuit RATC;
Stop facturilor uriaşe la încălzirea locuinţei! Stop oraşului gri! Haideţi să schimbăm imaginea blocurilor construite în comunism, ale căror faţade deja s-au degradat, iar culoarea cimentului şi a ruginei sunt culorile predominante. Acest lucru nu se poate face peste noapte! Însă, demararea procesului de refacere a faţadelor blocurilor poate demara chiar din anul 2016. Decât mult şi fără rost, mai bine lucrări de calitate superioară la anveloparea blocurilor, care să nu fie făcute doar pentru câţiva ani şi apoi să spunem că mai bine nu făceam aceste investiţii. Mai mult, refacerea faţadelor se va vedea real şi în reducerea facturilor la încălzirea locuinţei. Schimbarea imaginii gri a oraşului se va realiza prin finanţare publică de la Guvern şi fonduri europene (Axa Prioritară 3, prin care sunt alocați 2374 milioane euro), fără obligaţii financiare din partea cetăţenilor. O parte din banii bugetului primăriei Constanţa vor merge către reabilitarea construcţiilor istorice reprezentative ale Constanţei.
Constanţa l-a dat pe Hagi! Constanţa a dat elita sportului românesc pe apă! Constanţa a luat cele mai multe medalii la olimpiade! Da! Din păcate, toate acestea sunt la timpul trecut! Dacă ne uităm în prezent nu prea mai putem spune foarte multe despre sportul constănţean. Nu mai avem elite sportive pentru că nu mai avem infrastructură sportivă. În patru ani, la Constanţa se poate construi infrastructură eligibilă pentru competiţii europene şi internaţionale şi în acest fel să revitalizăm și clubul local. Pentru că infrastructura actuală nu mai poate găzdui nici măcar o competiţie locală, înainte de a construi, va trebui demolat actualul stadion de fotbal şi rugby, care pune în primejdie nu doar viaţa concurenţilor, dar şi pe cea a spectatorilor! Este necesară construcția, pe locul acestuia, a unui stadion la standarde europene, care să poată găzdui aproape orice tip de competiţie sportivă! Mai mult, toată infrastructura sportivă se poate integra într-un ansamblu de infrastructuri destinate şi sportivilor de performanţă, dar şi turiştilor. Acest lucru presupune preluarea parcului elevilor, amenajarea lacului Tăbăcărie pentru competiţii sportive şi pentru sport de agrement, conectarea parcului sportiv, printr-o pasarelă, de complexul sportiv Farul, susţinerea permanentă a echipelor de fotbal, handbal, volei ale Clubului Farul. Prin construirea infrastructurii sportive, la care să poată avea acces atât sportivii de performanţă, dar şi sportivii amatori, trebuie urmărit să stimulăm turismul constănţean şi pe alte componente, nu doar pentru tradiţionalele motive: plajă şi baie în mare. Mii de turişti îşi doresc să practice sporturi nautice pe tot parcursul anului în România. Putem să-i aducem la Constanţa şi să facem sezonul estival nu de 4 luni, nu de 5 luni, ci de minimum 8 luni în fiecare an!